Творчі проекти учнів

Творчі проекти учнів




МЕТА МОНІТОРІНГУ: дослідити екологічний стан Прогулянкового каналу, та зробити проект покращення його стану. Проаналізувати сучасний екологічний стан прісної водойми у зоні дії кружковців та учнівської молоді, розробити методичні рекомендації щодо охорони об’єкту. Розпочати спостереження за Підводящим каналом За ТЕС.
Актуальність проблеми.
 Восени 2007 року гурток «Юннати-краєзнавці» (керівник гуртка Л.П.Мірошник, староста – Довгенко Віра), що в ЗОШ№4 м. Енергодар узяв за мету продовжити  моніторингові спостереження за штучно створеним  прогулянковим каналом вздовж вул. Набережної, екологічний стан якого знаходиться під загрозою. Моніторингові спостереження цього об’єкту  було розпочато гуртком «Юний натураліст» під керівництвом Т.П.Лазаревої у 2004 році, ЦНТМ, при гімназії «Гармонія». 

У 2006-2007 р. спостереження продовжили «Юннати краєзнавці» гімназії «Гармонія» (керівник Мірошник Л.П., староста Білик Євген). А у 2007 р. естафету переняли учні ЕЗОШ №4 гурток «Юннатів краєзнавців».  Цікавість проявлену учнями до даного водного об’єкту пояснює той фактор, що водойма знаходиться поблизу нашої школи.
Із-за подовженого строку експлуатації каналу ( в умовах дуже слабкої течії ) відбулося його замулення, регулярне
 « цвітіння » води і часткове заростання.
Також вражає кількість сміття, яке плаває в каналі, лежить на узбережжі та дні водойми.                               
Місце досліджень. При будівництві в м. Енергодар мікрорайонів № 3, № 4 для планових робіт були використані піски із кар’єру, безпосередньо прилягаючого до житлової настройки. Піски розроблялись засобами гідромеханізації з-під води. Початково планувалось продовжити лінію каналу і з’єднати його з обох боків з Каховським водосховищем. Але роботи були припинені. В подальшому територія затопленого кар’єру використовувалась населенням в рекреаційних цілях як прогулянковий канал
 (Додаток 1).
       На сьогоднішній день канал бере початок з Каховського водосховища і глухо закінчується з іншого боку. Слабка течія в каналі існує за рахунок того, що на тупиковому його березі є водозабір для поливу клумб міста.
       Правобережна частина каналу проходить вздовж парапету набережної міста, а на лівому березі знаходяться лісові насадження на пісчаному ґрунті (соснові та мішані ліси).
       Загальна довжина каналу 2,5 км.
       На прогулянковому каналі нами обрано 3 зупинки для моніторингу (Додаток  2).
 Моніторинг здійснила група гуртківців посезонно:

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ:
1.  Продовжувати сезонні експедиції до об’єкту для визначення хімічного стану водойми.
2.  Дослідити антропогенний валив на екологічний стан водойми.
3.  Залучити якомога більше юннатів та школярів до заходів, по поліпшенню стану природного об’єкту.
4.  Використовувати матеріали досліджень для наукової, пропагандистської роботи з учнями, широкими колами громадськості.

 МЕТОДИ  ДОСЛІДЖЕНЬ:
    
Ознайомлення з історією міста та документацією по будівництву    
каналу, користуючись:
1.   Візуальним методом дослідження стану води, прибережної  
Зони відпочинку, антропогенного навантаження.
2.   Фізико-хімічні дослідження:
а) відбір проб води;
б) визначення водневого показнику (рН);
в) визначення прозорості води;
г)  виявлення запаху та сили запаху води.
    3.   Статистична обробка результатів досліджень.

ЦІННІСТЬ ОБ’ЄКТУ: 
пом’якшення кліматичних умов міста Енергодар, розташованого на пісчаному ґрунті ( зволоження занадто сухого повітря ), рекреаційна зона міста.
                              ПАСПОРТ   ОБЄКТУ

Повна назва : Прогулянковий канал м. Енергодар
Місце знаходження : м. Енергодар, вул. Набережна
Дата виникнення : 1972 р.
Приналежність : Енергодарська міська рада
Категорія охорони : рекреаційна зона міста
Відомості про підхід та під’їзд до об’єкту : по вул. Набережна

РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ:

Проводячи моніторинг, під час лабораторно-практичних занять та екскурсій, кружкові виявили масові забруднення прибережної смуги.  Під час моніторингу проводилися екосуботники. До цієї справи ми залучили і молодших кружковців, провели розяснювальні бесіди про розумне ставлення до оточуючого середовища, води – як основи життя.
Вода в Прогулянковому каналі має високий показник рН (лужне середовище), про що свідчить наявність в ній синьо-зелених водоростей та проявляється в цвітінні води. Для порівняння природна вода зазвичай, має слабо лужну реакцію.
За аналізом води Прогулянкового каналу, значення рН граничить з показниками норми (6,5-8,5) для відпочинку, заняттями спортом, купання. Та придатні для господарсько-питного водопостачання. Максимальне значення рН приходиться на весняно-літній періоди та становить: 8,3 на весні та 7,5 влітку, на більшості ділянок спостереження.
Вміст кисню коливається від 8,3 до 14 мг/л. Такий показник являється доказом забруднення водойму мікроорганізмами, та сприяє процесам гниття водойму.
Під час спостережень було неодноразово виявлено пухлини на тілі у риб-голок.
              Самою забрудненою частиною каналу залишається « зона відпочинку » ( місцевий пляж ), що простягнувся на 300 метрів та місце водозабору (закінчення каналу), що навпіл усипане сміттям.  Зусиллями гуртківців очищено від сміття масою в 160 кг, близько 900м2 площі прогулянкового каналу.
 Температурний режим води в каналі змінюється в залежності від температури повітря, посезонно. Зміни температури відбуваються зі збільшенням глибини замірів. На всіх ділянках температура однакова, кожного сезону. Із заглибленням на 1 метр відбувається зниження температури: восени на -3*С, взимку – 1*С , весною на  1*С.
        Такі показники температурного режиму, найімовірніше, пов’язані з малими розмірами водойму, слабкою течією, тепловим ефектом міста.
                                
ПРОСВІТНИЦЬКА   РОБОТА  ГУРТКА.  
        З метою просвітницької та пропагандистської роботи, з питання охорони антропогенного водного об’єкту, серед школярів проводиться щорічна «Екологічна неділя». Юннати у квітні місяці озвучують результати своєї роботи. До «Всесвітнього дня води» випускають газети, оформляють стенди для учнів 1-5 та 5-11 класів. Залучають молодших школярів до написання творів про дбайливе ставлення до води.
        Гуртківці ЕЗОШ №4 та учні школи приймають участь у щорічних трудових толоках «Покращення навколишнього середовища», прибираючи територію берегової лінії каналу.           

         Кращі екологічні статті та вірші на водну тематику друкуються у шкільній газеті «School is life» (засновники та видавці газети – старші гуртківці), ставлячи за мету поглибити знання учнів та звернути увагу громадськості на проблеми забруднення навколишнього середовища.

      ЛІТЕРАТУРА: 

1.   Арабаджи Загадки простої води. – М.: «Знання»,   1973.- 95 с.
2.   Гідроенергетика та комплексне використання водних
Ресурсів під редакцією П.С. Не порожнього. – М.: Енегровидавництво, 1982. – 560 с.
3.   Колодін М. В. Економіка прісних вод. – М.: Наука, 1985.-127 c.
4.   Кутирін І.М. Охорона водних ресурсів – проблема сучасності. – Л.: Гідрометеовидав, 1971. – 55 с. 
5.   Русинов О.А. Проблеми Великого Дніпра. – К.: «Знання»,   1985. -12 с.
6.    Мапа м. Енергодар.
7.    Обласне управління освіти і науки. Обласна станція юннатів.
Методичні рекомендації по вивченню якості води. Впорядкував
Мішкіна Р.Б. м. Запоріжжя 2001р.
 8.  Пугал Н.А., Звєрєв І.Д., В.Н.Лаврова. Екологічний моніторинг.
      Газета «Біологія» (додаток до газети « Перше вересня» 
      №27,№29-31,34-36, 41, 47/1995; 4, 6, 7, 11, 12/1996
9.  Яковенко П.І. Використання та охорона підземних вод. – К.:
     Урожай, 1986. – 104 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий